Jälki-Marian päivä 15.8

Neitsyt Marian kuolonuneen nukkumisen ja taivaaseen astumisen päivää on vietetty jo 400-luvulta alkaen. Alun perin päivä oli Neitsyt Marian kuolonuneen nukkumisen päivä. Perimätieto kertoo, että kun Neitsyt Maria oli kuollut, yksi opetuslapsista ei ollut paikalla. Hän tuli seuraavana päivänä ja vaati, että hän saisi käydä hautaholvissa jättämässä viimeisen tervehdyksen. Kun holvi avattiin, havaittiin, että Neitsyt Marian ruumista ei enää ollut paikalla.

Turun messukirjassa mainitaan Marian päivä jo vuonna1544 ja myöhemmin mainitaan, että Jälki-Marian päivä, joka oli paikallaan vuoteen 1907 saakka. Jälki-Marian päivä on ollut suuri juhla ja vapaapäivä. Ortodoksit pitävä vielä Neitsyt Marian kuolonuneen nukkumisen päivää suurena juhlana.

Jälki-Mariasta sanottiin monissa paikoissa, että se on syksyn ensimmäinen päivä. Toisaalla mainitaan, että Laurin päivä (15.8) olisi ollut syksyn ensimmäinen päivä. Karjalassa kuitenkin Mariaa pidettiin syksyn tuojana ja siitä oli merkkinä kovat Marian päivän aikaan vallinneet kovat tuulet: ”Emänpäivänä (Jälki-Marian päivä) on yleensä kovat tuulet ja niitä sanotaan kyhlästuuliksi,” sanottiin Salmissa.

Kun nyt on sadon korjuun aika, sadetta pelättiin kovasti ja sanottiinkin: ”Jos kusipuon aikana sataa, sataa neljäkymmentä päivää peräkkäin.” Rukiin kylvö ei enää onnistu Jälki-Mariana ja onkin sanottu: ”Jälki-Marian päivänä kylvetty ruis ei loista ja sitä onkin sanottu Nälkä-Marian päiväksi.

Jälki-Marian jälkeen oli jo aikaa katsoa taivaalle ja ryhtyä tutkailemaan syksyn säitä. Pärttylin päivä 24.8 alkaa virallisesti syksyn sään ennustaminen. Sitä ennen on kuitenkin Maunon ja Simon päivät.

Jälki-Mariasta Pärttyliin saakka on lämmintä ja voi olla, että vielä Pärttylinkin jälkeen on lämmintä.

Kuva Kannellammelta Keskijärveltä 1930-luvulta.

msijs